توسط: لوار ما
تاریخ: آوریل 8, 2022 زمان انتشار: 10:12 ب.ظ کد خبر: 11157

برگزاری اولین جشنواره فرهنگی گردشگری روستای رودفرق جبالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد/تصاویر

به همت نشر فرهنگ عامه کرمان و مجله اقوام ایرانی و با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری و یادمان کوهنورد ملی پوش فقید، مانایاد عیسی میرشکاری اولین جشنواره فرهنگی گردشگری روستای رودفرق جبالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لوار ما، بعد از ظهر دوازدهم فروردین ۱۴۰۱ مصادف با روز جمهوری اسلامی روستای زیبا و تاریخی ” رودفرق ” واقع در بخش جبالبارز جنوبی شهرستان عنبرآباد شاهد برگزاری اولین جشنواره فرهنگی گردشگری ” رودفرق ” بود.

در آغاز این رویداد فرهنگی، خانم دلاری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان عنبرآباد ضمن تبریک روز جمهوری اسلامی و عرض خوش آمد به حاضران از شکل گیری این جشنواره با هدف معرفی ظرفیت های فرهنگی ، ورزشی و گردشگری منطقه ابراز خرسندی کرد و گفت : این سرزمین ، سرزمین نیرو های انسانی نخبه متعدد است که در بخش های مختلف موثر بوده و هستند.

وی افزود : ملی پوش فقید زنده یاد عیسی میرشکاری عضو تیم ملی کوهنوردی کشور که چند سال پیش در سفر به هیمالیا جان خود را در راه اعتلا و ترویج ورزش از دست داد و یکی از اهداف این برنامه یادمان ایشان است یکی از نمونه های بارز وجود استعدادهای کم نظیر فرهنگی ورزشی در این دیار است .

وی در ادامه با نام بردن از چند ورزشکار مدال آور شهرستان عنبرآباد که زادگاهشان این روستای تاریخی ست ، به آقای صالح میرشکاری به عنوان یکی از مربیان خوب فوتبال استان کرمان اشاره کرد و حضور و فعالیت او را در عنبرآباد به عنوان یک فرصت و سرمایه ورزشی قلمداد کرد.

در ادامه مراسم حسین سبزه صادقی شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه و مدیرمسئول مجله اقوام ایرانی گفت : منطقه جبالبارز جنوبی و به خصوص روستای تاریخی رودفرق سرشار از استعدادهای فرهنگی و گردشگری ست و واقع شدن این روستای خوش آب و هوا و تاریخی در دامنه رشته کوه جبالبارز و ورودی مسیر آبشار زیبای وروار به عنوان بلندترین آبشار خاورمیانه و قله ی علم شاه به عنوان یکی از قله های مهم مورد توجه کوهنوردان داخلی و خارجی فرصتی بزرگ توصیف کرد که می تواند اقتصاد منطقه را که مبتنی بر کشاورزی و دامداری ست به سمت صنعت توریسم سوق دهد.

سبزه صادقی به وجود قلعه تاریخی سموران در این روستا اشاره کرد و گفت : برخورد برخی از اهالی به گورهای باستانی در گذشته که به صورت جنینی دفن شده بوده اند و از طرفی از آنجا که این نوع خاکسپاری مربوط به چند هزاره قبل از میلاد است نشانگر قدمت تاریخی و باستانی قابل توجه این سرزمین است .

وی به غار رودفرق به عنوان یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اشاره کرد و گفت : پرده برداشتن از رازهای سر به مهر این غار که تا کنون احدی از اهالی نتوانسته به انتهای آن برود و محتوایش را کشف کند ، فرصتی دیگر است که می تواند باعث جذب علاقه مندان این حوزه شود .

وی در ادامه ضمن اشاره به پوشش گیاهی و جانوری غنی و متنوع منطقه که ازشاخص های مهم در گردشگری محسوب می شوند به ظرفیت های معدنی منطقه از جمله مس کرور نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که دست اندر کاران راه اندازی این معدن ضمن توجه به مسئولیت های اجتماعی و زیست محیطی یاریگر منطقه در رسیدن به توسعه متوازن و پایدار باشند و حضورشان مخرب ظرفیت های گردشگری نباشد .

در این جشنواره که در حاشیه آن نمایشگاه صنایع دستی و فرش های دستباف خانم ها میرشکاری دو تن از فعالان نخبه این حوزه دایر بود، گروه موسیقی محلی ” تاک ” از جمله گروه های دعوت شده به برنامه پر طرفدار ”عصر جدید ” نیز به اجرای موسیقی پرداخت و گروه تئاتر عنبراباد نیز با اجرای میانپرده ای فکاهه محور لبخند را به مخاطبان جشنواره هدیه کرد .

معرفی بازی های محلی و خرده فرهنگ های زندگی عشایری منطقه به حضار توسط چهار نفر از اهالی آقایان سیدحسین موسوی ، الب ناصری ، مشیری و حسین میرشکاری از جمله بخش های دیگر جشنواره بود.

در این مراسم خانم دهقان به عنوان نماینده هیئت کوهنوردی جیرفت در وصف زنده یاد عیسی میرشکاری صحبت کرد و در ادامه با اهدا لوح تقدیر و هدیه از خانواده این ورزشکار ملی پوش فقید تجلیل شد.

برنامه ی پایانی جشنواره اجرای موسیقی محلی همراه با چوچاپ و پذیرایی شرکت کنندگان با چای آتشی و نان روغنی محلی بود .

در جشنواره فرهنگی گردشگری رودفرق دو شاعر محلی سرا آقایان غلام پهلوان و رضا میرشکاری شاعر کتاب ” وایه ” اولین مجموعه شعر با گویش جبالبارز جنوبی نیز شعر خواندند که بهاریه ی ایشان با گویش منطقه قرائت شده در جشنواره تقدیم تان می شود :

هوایِ تَسمَسه هوجیکه استال
دلوم تُو مَهتِ دنیا می خوره گال

دِرَنگای نَری ور خامت روز
شده سالِ خوشِ چَک مستیِ مال

غراهِ کوگه وَر، پازینه ی کوه
تریزَک می زنه وَر سینه اِشکال

صدایِ هیرَگِ ای گوبَن میایه
زمینا شِنگ می ده نرگَوِ چال

سَر ِجُگ خی گَوِ سیستون گرفتن
نیَه کارِ کسی جُز وارثِ زال

بِکَش چیهاله ای بیکَندِ غُرصه
نجاتت میده ئی سالِ تَرون سال

بکش چیهاله ای تَنگِ غَراغَر
بکش تا فِر کُنه بوهِ سَه اخبال .

در این جشنواره هم چنین خانم طیبه میرشکاری دلنوشته ای را خطاب به روانشاد عیسی میرشکاری قرائت کرد که قسمتی از آن را به اتفاق هم مرور می کنیم

سلام .. من همان دخترک آبادی ای هستم که کوچه هایش پر از پرواز پرستوهای مهاجر مثل کوهنورد دیارم است .. کوهنوردی که بر بام وطن پرواز می کرد. روزی بالهایش را به سوی نپال باز کرد . چیزی نگذشت که بر قلعه نپال سعود کرد .سعودی که آرزوی کودکی اش را در برگرفت ..اما نپال میزبان بی رحم با چشمان پر از حسرت زیر قدم هایش را خالی کرد.. و ساز غمگین وطن را تا کوه علم شاه به صدا درآورد وقلب مردمان سرزمینم را با غم نبود کوهنورد دیارم کوک کرد. کوکی که سالها می گذرد اما هنوز در گوش مردمان این سرزمین نواخته می شود… ناگهان آسمان با چشمانی پر از اشک و آه با تمام ستاره هایش او را در آغوش گرفت .. خوش آمدی قهرمان کهکشانی ام ..این بود سرنوشت غم انگیز کبوتر دیارم ملی پوش فقید عیسایی مصلوب بر بلندای بی رحم هیمالیا .

گفتنی است دبیری اجرایی این جشنواره بر عهده مقداد میرشکاری بود.