در گفتگو با فیلم ساز جیرفتی:
توسط: لوار ما
تاریخ: اکتبر 2, 2019 زمان انتشار: 7:29 ق.ظ کد خبر: 6102

اگر حمایت شوم، مستندی در شان تمدن جیرفت می سازم

محمدرضا براهام/ در هر سرزمینی جوانانی هنرمند پیدا می شود که اگر به آنها بها داده شود، قطعا با خلق آثاری قابل توجه، تاریخ و فرهنگ آن سرزمین را پربارتر می کنند.

در این میان به سراغ یک هنرمند جوان رفتیم، هنرمندی شاعر، داستان نویس و فیلم ساز که اگر حمایت شود قطعا ما آثاری ماندگار از این هنرمند خواهیم داشت.

در ادامه گفتگویی کوتاه با این هنرمند داشته ایم که می خوانیم…

لطفایک بیوگرافی کوتاه ازخودتان بفرمایید:

محمد پیرای هستم متولد۱۳۶۹ درشهرستان جیرفت.تحصیلاتم رادررشته مهندسی عمران ازدانشگاه آزاداسلامی کرمان درمقطع کارشناسی به پایان رساندم.

دردوران دبیرستان شعرمی گفتم اماهمزمان بادانشگاه از۱۸سالگی درانجمن های داستان شهرکرمان وجیرفت شرکت می نمودم وبه داستان نویسی روی آوردم چندین داستان کوتاه وبلند نوشتم که برخی درنشریات وبرخی درمجموعه های داستان به چاپ رسیده است.

ازچه زمانی به فیلم سازی روی آوردید؟

بعدازاتمام دانشگاه وازسال ۱۳۹۴ باشرکت در دوره های انجمن سینما جوانان شهرسنندج فعالیت خود را در زمینه فیلم سازی آغاز کردم درکردستان چندفیلم کوتاه ساختم یا فیلمنامه آن رانوشتم چندمستند وفیلم کوتاه راهم به عنوان عوامل فیلم حضورداشتم بعدازآن برای تحصیلات تکمیلی درزمینه سینما به تهران رفتم وانجا درهیلاج فیلم تهران دوره هایی رازیر نظرفیلمسازان بزرگ کشورگذراندم .

درتهران موقعیت های بسیاری برای پیشرفت درسینماداشتم اما بخاطرخانواده وشهرم بازگشتم اما حالا که فکرمی کنم شاید تصمیم مناسبی نبود.

علت این بازگشت ازتصمیم تان چیست؟

ببینید اصل جریان سینمایی ایران درتهران است وشهرستان ها اصولا فعالیت های کمتری دراین زمینه دارند.

من به امید این به شهرم برگشتم که فکرمی کردم که جیرفت پتانسیل های فراوانی برای تولید فیلم مستند وداستانی دارد هنوز هم این اعتقاد رادارم اما متاسفانه شرایط کاردر استان کرمان و بخصوص جیرفت خوب نیست.حمایت های مناسب صورت نمی گیرد کار فیلم سازی بخصوص در حوزه فیلم مستند و فیلم کوتاه نیاز به حمایت های دولتی دارد با این حالی که در جیرفت چندین اداره کل وجود دارد.این ادارات یا بودجه هایی که برای تولید مستند و مسایل فرهنگی است خرج  این قبیل کارها نمی کنند یا اینکه آنها را به نیروهای غیر بومی می دهند تا یه مشت کار ضعیف تحویل بگیرند.از شما سوال می پرسم کدام یک از این کارها کیفیت پخش در شبکه های سراسری دارد؟هیچ کدام.

به نظرتان راه حل برون رفت از این وضعیت  چیست؟

راه حلش ساده است توجه به نیروها بومی و متخصص و برگزاری کلاس های آمورشی برای پرورش نیروهای متخصص؛متاسفانه در جیرفت عده ای که تخصصی در مستند ندارند و بیشتر در عروسی فیلمبرداری میـکنند و سواد استفاده از دوربین را ندارند میـآیند  و فیلم می سازند.وجود سینما جوانان  می تواند بسیار کار ساز باشد اما متاسفانه با وجود پیگیری ها من و دیگر هنرمندان و مسولان اداره کل ارشاد هنوز از بالا اتفاقی  نیفتاده است.

 

به همین دلیل بود که فیلم اخیر خود را در شهر کرمان تولید کردید؟

بله یکی از دلیل هایش این بود جیرفت امکاناتی حداقلی برای تولید یه فیلم کوتاه را ندارد.کرمان هم ضعیف است اما باز بهتر از هیچی است.متاسفانه تا به امروز نتوانستم فیلمی در شان شهر جیرفت بسازم از مسولان شهر جیرفت میخواهم تا حمایت کنند و فیلمی در شان فرهنگ و تمدن جیرفت بسازم.اگر از استعداد های بومی حمایت نشود دیگران می آیند و فیلم میسازند و حاصلش میـشود سریال های مبتذل و ضعیفی مثل دقیانوس.سریالی که مردم شهر من را تحقیر کرد.اما ما در جواب چه کار کردیم هیچ.واقعیت ماجرا این است که مسولان و حتی مردم شهر جیرفت قدرت سینما و فیلم را دسته کم می گیرند.سینما بزرگترین سلاح فرهنگی دوران مدرن است.ترکیه به وسیله سریال هایش سالانه هزارن نفر را از ایران و کشورهای خلیج فارس به آنجا می کشاند.آمریکا با سینمایش مغزهای مردمان کره زمین را کنترل می کند و به آنها می گوید ما شکست ناپذیر هستیم.حاضرم به شما قول بدهم اگر سه چهار مستند خوب و قوی در مورد فرهنگ تمدن و طبیعت جیرفت تولید شود.صدها گردشگر داخلی و خارجی روانه اینجا می شوند .

 

اوایل امسال یه جایزه از جشنواره خارجی دریافت کردید؟

بله از کشور نروژ یه جایزه دریافت کردم در فیلمسازی این قبیل جوایز زیاد به دست می آید اما اهمیت این جایزه این بود که اولین جایزه بین المللی یک فیلمساز جنوب کرمانی و بخصوص شهر جیرفت بود.

عکس العمل مسولان شهر چه بود؟

در پاسخ فقط این شعر از خودم به ذهنم می رسد.در شهر هیچ هیچ هیچ هیچ خبر نیست.پروانه های آهسته بال میزنند تا آدم ها از خواب نگریزند.گله ای نیست.هنر به مذاق خیلی ها خوش نمی آیند زبانش تیز است و نگاهش دقیق است.سینما بخصوص مستند آینه وضعیت موجود است و همان را نشان می دهد که هست.اگر سیاهی است سیاه نشان می دهد و اگر سفید است شفاف و زلال.هنرمند باید منتقد باشد و به وسیله هنرش کاستی و زشتی ها را نقد کند تا زندگی در اجتماع پیرامونش دلچسپ تر شود.

برنامه تان برای آینده ؟

فعلا مشخص نیست ولی در حال حاضر درگیر مراحل فنی فیلم اخرم هستم و اگر حمایتی شود یه فیلم یا مستند در مورد شهر جیرفت بسازم تا دینم را بدهم.اگر هم شرایط مساعد نشود باید همچون پرستو کوچ کرد و آسمان تازه پیدا کرد.